24 March 2008

di dalam bas itu

di dalam bas itu,
ada nenek tua berdiri di tepi pintu.
di dalam bas itu,
penuh sesak orang berlagu.

mari nenek duduk di tempatku.
jangan berpegangang pada pintu.
sanggupku berdiri di tempatmu.
sanggupku berdiri di pintu itu.

tapi kenapa hanya aku saja yang peduli?
kenapa yang lain tiada budi pekerti?
buat seperti kononnya tak mengerti.
buat tak nampak mendiamkan diri.

sedangkan anak muda berpegangan tangan.
di dalam bas duduk berpasangan.
tidakkah kamu ada rasa segan?
membiarkan nenek tua tanpa pegangan.

anak muda jangan cemarkan budaya.
aku juga masih muda.
tapi aku sendiri jadi malu.
lihat kamu tak tahu malu.

nenek tua menggeleng kepala.
aku tahu apa yang bermain diminda.
pasti dia sedang berkatakata.
anak muda tak hormat yang tua.

maafkan aku nenek tua.
aku tak mampu mendengar kata.
aku sendiri malu juga.
dengan perbuatan sumbang mereka.

maafkan aku nenek tua.
kau terpaksa melihat semua.

di dalam bas itu riuh dengan irama.
semua menyanyi sekuat suara.
tak peduli siapa di sebelahnya.
tak peduli apa sekelilingnya.

di dalam bas itu semua bertolaktolakan.
semua berebut dalam kesesakkan.
kononnya mengejar masa keemasan.
nenek tua itu lalu di pinggirkan.

kasihan aku melihat dia.
pedih hatiku melihat dia.
tak sanggup membiarkannya.
tak yakin dengan keadaannya.

diamdiam aku temaninya.
berdiri hampir dengannya.
sehingga sampai ke destinasinya.
barulah aku rasa senang semula.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home