12 March 2008

si tua.

si tua mendongak ke langit melihat mentari.
di seka peluh yang gugur dari dahi dengan jari.
dapat dilihat garis-garis tua di wajah yang tiada seri.
dia dapat dilihat dengan jelas sedang menghitung hari.

"pak cik,ada apa boleh sy bantu"
dia diam tanpa ada satu seru.
dia bangkit lalu mengambil basikal tua itu.
dia xmengendahkan aku yang ada di situ.

si tua itu seperti sudah melepas tangan.
mual dengan segala yang menjadi persoalan.
salahkah aku ingin menghulurkan bantuan?
mengapa aku pula yang di jadikan sasaran?

tiba-tiba hati ku berbisik hingga ke jiwa.
si tua itu seperti ingin menyampaikan kata.

rupanya dia adalah si kais pagi mkn pagi,si kais ptg,mkn ptg.
pasti si tua itu rasa amat penat hingga kontang

mana anak yang sepatutnya menjaga si tua yang longlai ini?
mana pergi anak yang sepatutnya mencari rezeki?
dari pintu itu dpt kulihat uzurnya si tua ini.
namun dia xpeduli,dia tetap menggagahi.

tipu jika aku katakan biar saja si tua itu.
tipu jika aku langsung tiada kasihan atas si tua itu.
mahu di ajukan soalan tetang anaknya?
atau biar saja tinggal tanda tanya?

bibirku terpaksa aku kunci untuk menjaga hati.
tidak aku tanyakan mana anaknya pergi.
marilah si tua,biar aku menemani kau sepanjang hari.
biar tiada rasa kesepian dan kesunyian di hati.

di lontarkan jiwa ku mengenangkan nasib si tua itu.
bagaimana dia boleh menempuh hidup tanpa meminta bantu.
di sebalik garis-garis tua di wajahnya ada terselit rasa pilu.
wahai si tua,aku bermunajat agar bahagia sentiasa menemanimu.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home